Komisja Europejska szykuje rewolucję w ekonomii społecznej?
Stworzenie nowych instrumentów finansowych, rozwój inwestycji społecznych, promocja przedsiębiorczości społecznej, ułatwienia w zamówieniach publicznych – to tylko niektóre z postulatów komunikatu wydanego przez Komisję Europejską pt. Inicjatywa na rzecz przedsiębiorczości społecznej. Budowanie ekosystemu sprzyjającego przedsiębiorstwom społecznym w centrum społecznej gospodarki i społecznych innowacji.
Ekonomia społeczna dla rozwoju Europy
W tekście komunikatu Komisja definiuje przedsiębiorstwa społeczne, jako takie:
- dla których leżący we wspólnym interesie cel socjalny lub społeczny jest racją bytu działalności komercyjnej, która często charakteryzuje się wysokim poziomem innowacyjności społecznej,
- których zyski są w większości reinwestowane w realizację tego celu społecznego,
- i których sposób organizacji lub system własności odzwiercie dla ich misję, opierając się na demokratycznych lub partycypacyjnych zasadach lub mając na celu sprawiedliwość społeczną.
Komisja Europejska zwraca w dokumencie uwagę na szczególną rolę, jaką pełni ekonomia społeczna w jednym z najważniejszych elementów strategii „Europa 2020”, walce z ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Autorzy dokumentu zauważają, że przedsiębiorstwa stvn hdpołeczne są najczęściej zakorzenione lokalnie, realizują cele społeczne i środowiskowe, wzmacniają spójność społeczną, ale również zwiększają konkurencyjność gospodarki poprzez swoją innowacyjność.
Niemniej, przedsiębiorczość społeczna, ze względu na swoją specyfikę, potrzebuje wsparcia, które miałoby na celu ułatwienie tworzenia i rozwoju przedsiębiorstw społecznych. Chodzi głównie o ułatwienie dostępu do finansowania, dostosowanie narzędzi prawnych oraz wzmocnienie promocji.
W związku z tym Komisja zaproponowała plan działań, które miałyby przyczynić się do polepszenia sytuacji sektora ekonomii społecznej w Europie.
Łatwiejszy dostęp do finansowania
Zasadnicze znaczenie w rozwoju przedsiębiorczości ma jak najłatwiejszy dostęp do środków finansowych niezbędnych do rozwoju. Komisja proponuje przede wszystkim, jeszcze przed końcem 2011 r. stworzenie europejskich ram regulacyjnych dotyczących etycznych funduszy inwestycyjnych– narzędzi pozwalających inwestować w przedsiębiorstwa społeczne.
Ponadto Komisja sugeruje uznanie przedsiębiorstw społecznych za priorytet inwestycyjny Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS)
Poprawione powinno zostać otoczenie prawne i instytucjonalne mikrokredytóww Europie. Komisja chce również wprowadzić europejski instrument finansowy z budżetem w wysokości 90 mln euro w celu ułatwienia dostępu do finansowania.
Lepsze prawo
Kolejny ważny element propozycji Komisji Europejskiej dotyczy prawa dla przedsiębiorców społecznych. Komisja chciałaby, aby większe niż obecnie znaczenie w procedurze zamówień publicznych miało kryterium jakości i warunków pracy. Jednym z mechanizmów mogącym wpłynąć na realizację tego postulatu są klauzule społeczne w zamówieniach publicznych, ale odpowiedzialne społecznie zamówienia publiczne są zjawiskiem znacznie bardziej złożonym.
Komisja chciałaby również, aby w przypadku usług społecznych i lokalnych uproszczone zostało stosowanie zasady pomocy publicznej. Wreszcie należałoby uprościć rozporządzenie w sprawie statutu spółdzielni europejskiej i przyjrzeć się sytuacji towarzystw ubezpieczeń wzajemnych.
Mocniejsza promocja
Komisja Europejska zwraca również uwagę na konieczność zwiększenia rozpoznawalności przedsiębiorstw społecznych na rynku i promocję tej formy prowadzenia działalności o celach ekonomicznych ale i społecznych.
Wśród działań priorytetowych w tym obszarze komisja wymienia zestawienie dobrych praktyk, stworzenie publicznej bazy danych obejmującej oznakowania i certyfikaty mające zastosowanie do przedsiębiorstw społecznych w Europie, wzmocnienie kompetencji administracji krajowych i regionalnych, tak aby mogły one aktywnie wspierać, promować i współfinansować przedsiębiorstwa społeczne oraz utworzenie elektronicznej, wielojęzycznej platformy informacji i wymiany danych dla przedsiębiorców społecznych, inkubatorów i klastrów, a także inwestorów społecznych; szerzenie wiedzy o programach unijnych, które mogą zapewnić wsparcie przedsiębiorcom społecznym, a także polepszenie dostępu do tych programów.
